Het geheel van maatregelen, beleid en best practices dat nodig is om te voldoen aan belangrijke doelstellingen op het vlak van kwaliteit en regelgeving.
De bouw is een van de sectoren waarin kwaliteitsborging een enorm belangrijke rol speelt. Kwaliteitsborging in de bouw richt zich op het bewaken van de kwaliteit van ontwerp en uitvoering, en wel op een zodanig wijze dat het eindresultaat voldoet aan de voorschriften voor bouwmaterialen van de in aangenomen Wet kwaliteitsborging voor het bouwen.
- Kwaliteitsborging is om verschillende redenen een belangrijk proces. Dit zijn de belangrijkste:
- Een goede borging zorgt ervoor dat risico’s eerder in beeld komen. Dit verhoogt de veiligheid en verkleint de kans op hoge faalkosten.
- Door het toepassen van borging maak je al in een vroeg stadium een goede afweging van de kwaliteitsrisico’s. Door die te delen met andere partijen, toon je aan dat je nadenkt over een project en je eigen documentatie goed op orde hebt.
- Je creëert vertrouwen bij de eigenaar en partners. Je laat namelijk zien dat je de wet- en regelgeving en technieken kent. Bovendien zorgt een goede borging voor een stuk transparantie omdat je verwachtingen koppelt aan het vooraf communiceren over kwaliteitsonderwerpen.
Deel 1: Bij een borging wordt gekeken of de werkzaamheden uitgevoerd worden zoals ze uitgevoerd moeten worden. Hierbij wordt bekeken of de juiste documentatie aanwezig op locatie, een gedegen werkmethodiek is beschreven en of de beschreven werkmethodiek gevolgd wordt. Hierbij wordt ook gekeken of de materialen inventarisatie en/of CRM-inventarisatie volledig is en dat het plan van aanpak van de verwijderaar aansluit met het materialen inventarisatierapport.
Dit kan, wanneer nodig bemeten worden, om inzage te krijgen wat de emissie is van een bewerkte CRM-stof.
Deel 2: Een borging kan ook worden ingezet om het resultaat te monitoren. Dit houd in dat alle gevonden resultaten worden getoetst op hun waarden.
Van een borging wordt een rapportage opgesteld die gedeeld wordt met de eigenaar, uitvoerende en de CBI.
Eindbeoordeling: “Op basis van het hoger doel en vanuit klantwaarde meetbaar maken van de functie en de actuele prestatie van een (deel-)proces door zowel resultaat- als input- en procesindicatoren te evalueren.”
De eindbeoordeling (ook wel eindcontrole of eindinspectie genoemd) is het sluitstuk van de keten. Nadat de inventarisatie en de verwijdering hebben plaatsgevonden volgt de eindbeoordeling. De eindbeoordeling is bedoeld om na te gaan of alle materialen en CRM-stoffen daadwerkelijk verwijderd zijn. Ofwel of de voorgaande stappen in het proces (inventarisatie en verwijdering) tot het beoogde resultaat hebben geleid.
Qua werkmethode wordt hier dezelfde werkmethode gebruikt die ook gebruikt wordt bij de borging enkel is hier een verschil dat na de borging een rapport met een conclusie wordt opgesteld. De conclusie geeft aan of de ruimte waar de betreffende CRM stof is bewerkt veilig te betreden is.